בדיקה וכיול מדי pH / אלקטרודות pH

בדיקה וכיול מדי pH / אלקטרודות pH - כיצד ניתן לדעת האם התקלה היא במכשיר המדידה או באלקטרודה?

רוב רובן של התקלות הינם באלקטרודת המדידה, שכן מכשירי המדידה מיישמים כיום טכנולוגיות חדישות ואמינות מאד כך שתקלות הן נדירות למדי.

אבל אנחנו מקדימים את המאוחר - בואו נתחיל עם מה היא מדידת pH?
בשמה העברי 'מדידת חומציות' הינה למעשה מדידה אלקטרוכימית, כאשר אלקטרודת מדידה מתמירה את רמת החומציות של נוזל לגודל חשמלי מדיד.

אלקטרודות ה-pH, כמו גם אלקטרודות סלקטיביות אחרות, מבוססות על נוסחת Nernst, מה זה אומר?
מבלי להיכנס יותר מידי עמוק לתאוריה של האלקטרודה…. אלקטרודה אופטימלית מפיקה כ-58 mV ליחידת pH בטמפרטורה של 25°C , טמפרטורה בטווחים אחרים משפיעה על תפוקת האלקטרודה.אפקט הטמפרטורה מקבל משמעות יתרה ככל שמודדים בתחומים המתרחקים מ 7pH אך כיום, רוב מכשירי המדידה מכילים קיזוז טמפרטורה אוטומטי/ ידני שיתקן את השפעת הטמפרטורה על תפוקת האלקטרודה. ויתן תוצאה תקינה בכל טמפרטורה.

נתונים נוספים המשפיעים על הבדיקה והכיול הינם נקודת האפס (Zero Point) והשיפוע (Slope) אלו משתנים בין האלקטרודות, ותלויים גם במהלך זמן השימוש, זיהום האלקטרודה ותמיסת הייחוס.
כיום רוב המכשירים מבצעים כיול אוטומטי במספר תמיסות סטנדרט שונות (בפרים, Buffer – Standard pH solution)
לעיתים עם סיום הכיול, המכשיר עשוי להודיע שהכיול נכשל או מתקבלת הודעה של – Slope/ Zero point במצב זה ניתן לוודא שאכן האלקטרודה תקינה, על ידי בדיקה ידנית.

איך עושים את זה?
1. מעבירים את המכשיר למצב מדידת mV (מילי-וולט)
2. מכניסים את האלקטרודה לתמיסת בופר 7pH וקוראים מהי תפוקת האלקטרודה. אלקטרודה תקינה תיתן קריאה בין +40 ל-40 mV(ארבעים מינוס), זו נקודת האפס.
3. שוטפים את האלקטרודה ומשרים בתמיסת בופר pH4.
4. מבצעים קריאה חוזרת של תפוקת האלקטרודה. הקריאה השניה תתן ערך שמהווה את השיפוע כ +1xx (ערך זה נגזר גם מן הערך הראשוני שנמדד בנקודת האפס).
5. לאחר שהתקבלו שני הערכים הנ"ל, נחשב את ההפרש המוחלט בין הערכים, כלומר בהתייחס גם אל הפלוס וגם אל המינוס (+/-) את התוצאה מחלקים ל-3 (זאת מכיוון שיש 3 יחידות הפרש בין pH7 ל-pH4)
תוצאה של 52-65 mV יצביעו על אלקטרודה תקינה.

דוגמא לחישוב:
7 pH7=(-20 mV) / pH4 = +145 הפרש 165 חלקי 3 = 55mV מיליוולט ליחידת pH
pH7=+10 mV / pH4 = +182 הפרש 172 חלקי 3 = 57.3mV מיליוולט ליחידת pH

בנוסף ניתן לבדוק את תקינות מכשיר המדידה על ידי סימולטור המדמה את אלקטרודת הpH אנחנו מספקים את כל הנדרש לצורך זה בופרים אלקטרודות מכשירי מדידה סימולטורים ושירות בדיקה כיולים והדרכה לכל סוגי המכשירים.

רוצים עוד פרטים? יש לכם שאלה?
צרו קשר. יחד נמצא את הדרך הכי טובה בשבילכם לראש שקט.
צלצלו אלינו, שלחו לנו מייל או כתבו לנו פה בצור קשר - אנחנו כאן בשבילכם בכל ערוץ שתבחרו.